Fredagstankar

Fredag, en förhoppningsvis solig helg framför mig. September är ljuvligt. Ska vandra längs Stenkusten den här helgen. Det är en njutning jag har kvar i år. Solnedgång i havet, middag på en klippa, bara ljuden av vatten och fåglar. Då är det lätt att le.
Nytta med nöje är de här vandringarna liksom de dagliga hundpromenaderna över hällmarkerna. Nyttan är inte bara att man får motion utan det här med att gå på ojämn mark har gett mig starkare vrister. Innan jag flyttade till Gotland och började gå på de här underlagen så vrickade jag alltid fotlederna. Nu var det länge sedan jag trampade snett. Träning på stenrammel som botat eller…? Jag kan ju inte svära på det men det är en väldigt tydlig förändring.
Träning stärker benstommen och ger bättre balans. Alltså fallprevention när den är som bäst!

Under vecka 40 satsar Region Gotland på insatser för att minska fallskador. Programmet är inte klart än men jag har varit på möte tillsammans med gym, apotek, räddningstjänst och många flera. Tillsammans med vård och omsorg hos regionen ska vi göra en satsning på att sprida kunskap om hur man undviker fallskador.

Hos Vobis finns  ju de saker som gör träningen säkrare, som säkrar vardagen och vid alla aktiviteter. Jag kommer troligen att hålla föredrag om alla de produkter som finns för att undvika fall eller mildra fall. 

 Håll ögonen på annonsering inför veckan – det är viktiga saker för alla!

Kommentera

