Städning i vårljuset

Idag var min lediga dag – alltså, jag såg mitt hem i dagsljus, skarpt vårljus! Så det var bara att ta tag i ”hundhörnen”. Om ni har en pälshund med lite storlek så tror jag ni förstår vad det är. Alla utstående hörn och kanter där man kan stryka sig mot i hundhöjd är plötsligt alldeles svarta! Under hela den mörka vintertiden kör jag noggrant med bara svagt lysande bordslampor och undviker att titta ner med glasögonen på. Men idag gick det inte längre.

För en tid sedan såg  jag ett program om bästa rengöringsmedel – där det allra bästa visade sig vara vanligt diskmedel! Så nu kör jag bara med diskmedelsblandning i sprayflaska. Det finns ett annat superbra rengöringsmedel som jag använder där jag vill ha lite yta som motstår smutsen och det är linoljesåpa från Centrum för byggnadsvård i Gysinge. Den kan användas till precis allt. Det var den jag använde på hundhörnen.

Apropå diskmedel så finns den lilla finurliga burken Diskan att köpa hos Vobis. En liten burk man fyller med diskmedel, sätter på locket med det lilla hålet. Sedan är det bara att ”dutta” med diskborsten på locket så har man precis lagom mycket diskmedel för att diska en tallrik eller mugg. Varje arbetsplats borde ha en Diskan där medarbetarna står och diskar var sin mugg efter fikat!

Diskan

Kommentera

