Enhandslivet över för den här gången…

Nu har jag äntligen fått av mig gipset på högerhanden. Operationen verkar ha lyckats och ledbandet i tummen hängeri hop igen. Men mycket jobb återstår för att få handen helt funktionsduglig. Inte mycket den kan användas till än, men skriva på datorn går och det känns väldigt bra! Med gipset på blev det bara snedbelastningar och ont i axlar och nacke när man satte sig för att skriva med gipshanden i någon konstig ställning.

Det var en jobbig tid att också sköta ett helt företag med vänsterhanden – bokstavligt talat. Men mina fantastiska kunder har hjälpt till så det har gått bra.

Tänk så mycket man behöver ha två händer till!  Som man inte alls tänker på. Men inget ont som inte för något gott med sig – jag fick ju prova alla hjälpmedel – i skarpt läge.

Först och främst tog jag hem ett duschskydd. Att kunna duscha obehindrat var ju, i värmeböljan, en nåd att stilla bedja om. Funderar nu på att hyra ut duschskydden – dom är ju ganska dyra och man ska inte behöva avstå en så självklar livskvalitet.

Att klippa med vänsterhanden fick jag ju prova på. Tur att vi också har vänsterhäntsaker som saxar och pennor.

I köket finns de flesta saker som uppfunnits för ”enhänta” och det är ju inte så konstigt – det var inte lätt! Konservöppnare, burköppnare, skärhjälp, skärbrädor med hållare för osten, petemotkant, tubnyckel…. Har ni försökt att klämma ur en kaviartub med en hand?

Tvätta händer/handen, klippa naglarna är några andra saker man kan behöva prova på hur det går till – nagelborste på sugproppar och nagelklippare i ställning var andra räddare i nöden. Och kroppstvättaren med långt handtag – jag lovar, det är inte lätt att nå alla delar på kroppen med bara ena handen – t ex hur kan man tvätta sig under den arm man tvättar sig med? Det var där kroppstvättaren på skaft kom in plus för att klara stora delar av ryggen.

Nu ska jag köra ett litet träningsprogram för tummen igen. Arbetsterapeuten har bistått med progem och goda råd.

Ett svar to “Enhandslivet över för den här gången…”

  1. Anki Says:

    Vad skönt att du slipper gipset! Men kul att du vände eländet till lite positiv produktutprovning ändå.🙂
    ps. Jag skrev om knäbrickan som jag köpte från dig på min blogg igår. Här är länken: http://rosatulpan.blogspot.com/2010/07/knabricka-fran-skotska-margot-steel.html
    Hälsning Anki

Kommentera

