Almedalen – en chans att påverka

Almedalsveckan ger möjligheter att påverka. En aktör när det gäller förutsättningar för funktionshindrade barn och ungdomar är tidningen Föräldrakraft som kommer att delta. Dom har ett ambitiöst program och kommer bl a att ställa frågor till alla de politiska ungdomsförbunden.

Föräldrakraft är en väldigt informativ och bra tidning med artiklar om allt som är av glädje att läsa om man har någon typ av funktionshinder själv eller någon i sin närhet. Den är så intressant och bra skriven att den är ytterst läsvärd även om man inte hör till någon av de där två kategorierna. Det är allmängiltig intressant läsning om hjälpmedel, lagar och regelverk, hur det fungerar i praktiken och framförallt om alla dessa fantastiska människor!

Där har varit artiklar om David Lega, handikappidrottare som nu också blivit politiker, om Linda Hammar, den trevliga tjejen ”I en annan del av Köping”, och många, många andra. Det bästa av allt är att artiklarna i Föräldrakraft talar inte om funktionshindret utan bara om MÄNNISKAN där bakom och vilken intressant historia som finns att berätta. Det är så intressant och utmanar alla de fördomar man bär på. Som annonsör får jag ibland ett nummer av tidningen och jag blir sittande både länge och väl och läser allt, helt fascinerad.

Det är bara Gotlandstidningen och Brukshunden som jag är lika uppslukad av när jag börjar läsa! GT är husorganet där man får hjälp att hålla sig uppdaterad om allt här på ön. Och då menar jag ALLT. Referat från polisens hastighets- och nykterhetskontroller, alla beslut som tagits på länsstyrelsen, och hur skulle man klara sig utan föreningsnotiserna. Nu är jag inte alls sarkastisk utan jag uppskattar verkligen allt detta. Jag älskar lokaltidningar där allt och alla har chansen att komma med. Och föreningsnotiserna är ju en hjälp för mig att hitta både kunder och nätverk, en hjälp som är ovärderlig för en nyinflyttad stackare. Utan lokaltidningen skulle jag stå mig slätt.

Brukshunden läser jag med stort intresse p g a att jag är ett sådant hundfreak av födsel och ohejdad vana. Tyvärr så ger min situation idag mycket lite möjligheter till mer aktivt hundliv med tränande och tävlande. Men så har jag ju också två som helst ligger på sofflocket eller åtminstone på verandan. Tova och Smilla, newfoundlandshundar, mor och dotter, gör inte mer än nöden kräver, det ligger i deras gener att spara på krutet. Haren kan ju t ex dyka upp på tomten (det har hänt!) – då gäller det ha krafter kvar….För att inte tala om när det serveras mat – då gäller det dessutom att hinna fram först.

Smilla ca 1 månad gammal

Kommentera

